fbpx
trendy w marketingu medycznym

Marketing Medyczny w 2019 roku – trendy

Ostatnie dni roku to zawsze czas na podsumowania. Również działań marketingowych i sprzedażowych w gabinetach i biznesach medycznych.

Dla nas natomiast to czas intensywnej pracy nad audytami i strategiami marketingowymi dla naszych Klientów. Często są one pełne rozwiązań, które dopiero (choć bardzo szybko) zyskują na popularności i mogą być tym, co pozwoli przyspieszyć rozwój i zbudować przewagę konkurencyjną w kolejnych 12 miesiącach.

Poniżej znajdziesz kilka trendów oraz obszarów na które warto zwrócić uwagę przy projektowaniu planu marketingowego dla medycznego biznesu w nowym roku! Udanej lektury. 😉

Rosnące znaczenie analityki w marketingu medycznym

Media społecznościowe, wyszukiwarki i Twoja własna strona to kopalnie wiedzy o Twoich pacjentach. Jeśli nie wykorzystujesz danych z systemów takich jak Google Analytics, to tracisz dane, które dokładnie mogą wskazać Ci obszary do poprawy i rozwoju.

Dzięki analityce dowiesz się czego szukają Twoi odbiorcy, co powstrzymuje ich przed zakupem Twoich produktów czy medycznych zabiegów. Pozwoli Ci też na skalowanie skutecznych działań – możesz zrobić to jednak tylko wtedy gdy wiesz co działa i dlaczego.

Bez analityki działań na stronie internetowej (a i ta w zakresie social media nie zaszkodzi ;)) tak naprawdę Twoja strategia opiera się na strzelaniu sprzedażową amunicją na oślep.

Grupy docelowe, które sprzedają

Ten punkt, jest rozwinięciem pierwszego. Duża ilość danych, szczególnie w obszarze mediów społecznościowych, to klucz do tworzenia coraz skuteczniejszych grup odbiorców dla Twoich reklam.

Lepiej targetowane grupy docelowe to mniej “przepalonych” budżetów na osoby niezainteresowane Twoimi usługami.

Giganci reklamowi (Facebook i Google) cały czas poszerzają i rozwijają opcje kreatywnego segmentowania i targetowania grup docelowych. Bądź na bieżąco i wykorzystaj to.

Mimo ogromnych możliwości niemal codziennie w naszej pracy spotykamy się z kampaniami, które zawężane są co najwyżej na podstawie wieku i zainteresowań.

Konwersacje – przyszłość medycznego e-marketingu

Pora zapomnieć o marketingu medycznym w którym to pacjent musi wykonać całą pracę. Dzisiejszy konsument usług medycznych poszukuje odpowiedzi na pytania i procesu, który krok po kroku doprowadzi go do rezerwacji.

Jeśli Twoja strategia opiera się o kierowanie ruchu na stronę internetową gdzie opisujesz swoją firmę i usługi, to zdecydowanie warto przeanalizować skuteczność tego typu działań.

Dziś Twoja firma jest bliżej pacjenta niż kiedykolwiek. Rozmawiaj z pacjentami także na poziomie przekazów reklamowych.

Rok 2018 był tym, w którym Messenger (komunikator Facebooka) zaczął odgrywać ogromną rolę. W medycynie wciąż jednak pozostaje on niemal nietknięty, lub wykorzystywany w niewłaściwy sposób.

Stwórz ścieżkę komunikacji dostosowaną do grupy docelowej (patrz wyżej ;)) i problemu z jakim zmaga się bardzo konkretna osoba.

Messenger, to także duże możliwości częściowej automatyzacji, dzięki czemu Twoje działania mogą być skalowalne.

Strony WWW bliżej pacjenta

Czasy gdy strona WWW musiała po prostu być by sprzedawać usługi medyczne odszedł w zapomnienie.

Jeśli Twoja strona nie podąża za potrzebami pacjenta (nie wspominając o technologicznej stronie) i nie daje mu możliwości wejścia w interakcję z Twoją marką w wygodny i prosty sposób, to coraz większa część Twojego ruchu będzie przepalana.


ZAPISZ SIĘ
ZAPISUJĘ SIĘ

Chcesz więcej bezpłatnych wskazówek?

Dołącz do innych Specjalistów w naszym newsletterze i otrzymuj newsy i porady jak rozwijać medyczny biznes w sieci.

Często spotykamy się z sytuacją gdy medyczny biznes robi wszystko by sprowadzić pacjenta na stronę… ale zupełnie nie przejmuje się tym co pacjent na stronie robi.

Jako, że to trendy na rok 2019 a nie rok 2015 ;), to wspomnimy tylko, że Twoja strona MUSI być dostosowana do urządzeń mobilnych! To zadziwiające jak wiele stron medycznych wciąż wyświetla się fatalnie na urządzeniach mobilnych. A dlaczego to ważne? W niektórych medycznych niszach ruch ze smartfonów przekracza bowiem… 80%!

Zupełnie nowy lejek sprzedaży

Rozwiązywanie problemów Twoich pacjentów i sprzedaż usług medycznych to skomplikowany proces. Twoi potencjalni odbiorcy będą na bardzo różnych etapach poszukiwania usług, będą także mieli zupełnie inne motywacje i powody dla których to robią.  

Częstym błędem w branży medycznej jest serwowanie jednego przekazu dla każdego, na dowolnym etapie.

Czy jednak osoba, która poświęciła godzinę czasu na obejrzenie materiału wideo lub wpisu na blogu o tym jak wygląda zabieg X w Twoim gabinecie, powinno być w tej samej ścieżce i otrzymywać te same komunikaty co potencjalnie zainteresowana usługą Y osoba, która jeszcze nigdy nie zetknęła się z Twoją marką? Oczywiście, że nie!

Mamy nadzieję, że Twój lejek nie wygląda w taki sposób, jeśli jednak tak jest, to rok 2019 zdecydowanie będzie okres by zastanowić się nad segmentacją Twoich grup odbiorców, kanałami dotarcia i przekazem jaki serwuje Twoja marka na danym etapie decyzji.

Automatyzacja w medycynie

Pewnie podobnie jak my co krok słyszysz o sztucznej inteligencji, robotach i automatyzacji. O ile daleko nam jeszcze do przejęcia władzy nad światem przez maszyny, o tyle automatyzacja może być “the next big thing” w roku 2019.

Naszym zdaniem automatyzacja w branży medycznej to ogromna szansa w dwóch zakresach:

po pierwsze – możesz zautomatyzować część lejka sprzedaży wspomnianego w poprzednim punkcie.

Osoba na wczesnym etapie jest automatycznie edukowana o usługach, które ją interesują.

Osoba na średnim etapie przeprowadzana jest automatycznie przez proces badania potrzeb i bardzo dokładnej segmentacji.

Osoba na późnym etapie jest zaś przeprowadzana krok po kroku przez proces rezerwacji usługi bez udziału Twoich współpracowników.

Tak naprawdę wszystko powyżej to automatyzacja dostępna dla każdego biznesu (ze względu na stosunkowo niskie koszty) już teraz. Jednak naszym zdaniem tego typu procesy w połączeniu z dobrym lejkiem sprzedaży będą czymś, co wyróżni szybko rozwijające się lokalne biznesy medyczne. Automatyzacja pozwoli Ci bowiem na przerzucenie kreatywnej i empatycznej siły ludzkiej tam gdzie naprawdę jest potrzebna.

Po drugie – możesz automatyzować proces utrzymywania pacjenta w czasie. Przypominanie o powtórnych lub komplementarnych zabiegach w idealnym czasie, serwowanie dodatkowej wartości na podstawie historii zabiegów pacjenta itd.

Koszty automatyzacji spadają i tego typu rozwiązania, coraz częściej będą budowały przewagę rynkową małych i średnich gabinetów medycznych.

Aktualizacja 2020: zobacz także trendy w marketingu medycznym na rok 2020!


ZAPISZ SIĘ
ZAPISUJĘ SIĘ

Chcesz więcej bezpłatnych wskazówek?

Dołącz do innych Specjalistów w naszym newsletterze i otrzymuj newsy i porady jak rozwijać medyczny biznes w sieci.
close-link