fbpx
kryzys a marketing medyczny

Marketing gabinetu medycznego w kryzysie

Większe i mniejsze kryzysy gospodarcze to normalne i regularne zjawisko, na które każde przedsiębiorstwo powinno i często jest przygotowane. Jednocześnie sytuacja, jaka spotkała dużą część biznesów w związku z zagrożeniem związanym z koronawirusem i covid19 (to jest całkowite zamknięcie się na klientów) z całą pewnością jest znacznie trudniejsza i standardowy kryzys (gdzie przychody istotnie spadają, ale często pozwalają utrzymać cash flow).

Czy gabinety medyczne przetrwają koronawirusowy kryzys?

Smutna i krótka odpowiedź na powyższe pytanie brzmi nie. A przynajmniej nie wszystkie. Kilkumiesięczne zatrzymanie ruchu pacjentów i całkowite odcięcie się od przychodów zmiecie z rynku dużą część gabinetów. Gabinety z dużymi kosztami stałymi, te, które niedawno inwestowały w nowy sprzęt, lub po prostu te nieprzygotowane w żaden sposób na spadki przychodów nie wrócą już na rynek (a przynajmniej nie szybko). 

koronawirus a gabinety medyczne

Czy to źle? Oczywiście z perspektywy gabinetów, które nie zdołają przetrwać trudnego okresu to najgorsza z możliwych opcji. Jednak rynek nie znosi próżni a potrzeby pacjentów, którzy dziś nie mogą korzystać z usług, nie znikną ot, tak. Przez cały okres kwarantanny będą się niejako kumulować. Logicznym wnioskiem wydaje się więc wniosek, że po kryzysie (nawet jeśli skutki gospodarcze będą odczuwane jeszcze długo) zyskają gabinety, które spełnią 2 wymagania: 

  1. Zdołają przetrwać okres bez przychodów.
  2. Zbudują relacje z nowymi pacjentami właśnie TERAZ. 

Dlaczego warto dotrzeć do pacjenta teraz?

Czytając punkt 2 poniżej, możesz zadać sobie pytanie: jaki sens ma docieranie do pacjenta teraz gdy mój gabinet jest zamknięty?

Patrząc na temat z perspektywy promocji stosowanej przez większość gabinetów, którą ja zwykłem nazywać metodą KUP PAN CEGŁĘ, rzeczywiście nie ma to większego sensu. Nie ma potrzeby oferowania Twoim pacjentom Twoich usług gdy nie mogą ich kupić, prawda? 100% zgody z mojej strony. 

To, co jednak powinieneś robić niezależnie od kryzysu czy jego braku, to pozyskiwać pacjentów przez tak zwane lejki sprzedaży. Musisz zdać sobie sprawę, że z całej puli pacjentów, którzy mogliby skorzystać z Twoich usług tylko 1% czy 2% jest gotowa na podjęcie kroku zakupowego i poszukaniu odpowiedniego gabinetu, czy kliniki. 

Prawda jest też taka, że prawie wszystkie gabinety biją się o uwagę właśnie tych 2% pacjentów, serwując im reklamy Google czy Facebooka z ofertą sprzedaży. Czy warto docierać do tych 2%? Oczywiście, to bardzo wartościowi i świadomi już swoich potrzeb pacjencji. 

Jednak znacznie ciekawszym rynkiem może być dla Twojego gabinetu pozyskanie uwagi pozostałych 98% potencjalnych pacjentów. Pacjentów, którzy nie są jeszcze gotowi na zakup, ale jeśli przeprowadzisz ich przez odpowiednią marketingową ścieżkę, to ta gotowość może się wkrótce pojawić.

jak pozyskiwać pacjentów online

Jak widzisz, zanim Twój potencjalny pacjent będzie gotowy na zakup usługi, musi przejść przez kilka kroków. Czasami Twój pacjent trafia do Ciebie już na ostatnim etapie (2% pacjentów, o których wspomniałem wyżej). To, co jednak możesz i powinieneś zrobić w czasie kryzysu to zbudować pierwsze etapy swojego lejka sprzedaży. 

Obecny czas jest idealny do tego, by przyciągnąć uwagę pacjenta, zbudować z pacjentem relacje, zaufanie do Ciebie i Twojej marki i stworzyć grupę pacjentów będących gotowych na zakup gdy Twój gabinet wróci na rynek. 

Dlaczego teraz warto promować się w reklamie PPC?

Czas kryzysu to z perspektywy samych reklam i kosztów dotarcia do Twojego pacjenta czas idealny. Dlaczego? 

Reklama na Facebooku czy Google to systemy rozliczane w modelu aukcyjnym. W uproszczeniu stawki, jakie musimy zapłacić za poszczególne akcje (np. kliknięcie naszego pacjenta w reklamę i przejście do strony WWW), są ustalane na podstawie dwóch podstawowych czynników:

  1. Jak dobrze nasza reklama dopasowana jest do potrzeb pacjenta (o reklamie medycznej na Facebooku przeczytasz tutaj).
  2. Jak duża jest nasza konkurencja, która walczy o uwagę naszego pacjenta.

Obecna sytuacja sprawia więc, że reklamy mogą być znacznie tańsze i prawdopodobnie nigdy później nie będziemy w stanie docierać do naszych pacjentów tak tanio jak obecnie w czasie kryzysu. Dlaczego? ,

pozyskiwanie pacjenta na fb

Z jednej strony nasi potencjalni pacjenci nie mogąc pracować (lub pracując zdalnie z domu) spędzają ogromne ilości czasu na konsumowaniu treści w mediach społecznościowych (i nie tylko) co sprawia, że na rynku jest znacznie więcej uwagi pacjentów do kupienia niż standardowo. 

Z drugiej strony wielu reklamodawców (w tym zdecydowana większość gabinetów medycznych) wycofała się chwilowo z promocji swoich biznesów, więc zdecydowanie łatwiej wygrać nam „reklamowe aukcje”.

Krótkoterminowo z całą pewnością trudno o rozwiązanie, które postawi Twój biznes na nogi już teraz. Myśląc jednak długoterminowo i tworząc dobre lejki sprzedaży, możesz z całą pewnością wyjść z sytuacji obronną ręką. 

Jeśli potrzebujesz więcej pomysłów na marketing medyczny w czasie kryzysu, to wypełnij poniższy formularz i odbierz zapis wideo naszego webinarium właśnie w tym temacie!

ODBIERZ BEZPŁATNE WIDEO

Wypełnij formularz i odbierz bezpłatnie zapis konferencji on-line PROMOCJA GABINETU W TRUDNYCH CZASACH

ZAPISZ SIĘ
ZAPISUJĘ SIĘ

Chcesz więcej bezpłatnych wskazówek?

Dołącz do innych Specjalistów w naszym newsletterze i otrzymuj newsy i porady jak rozwijać medyczny biznes w sieci.
close-link