fbpx
marketing medyczny w 2020 roku

7 trendów w marketingu medycznym na rok 2020

Rok temu pisaliśmy dla Was o trendach w marketingu klinik i gabinetów medycznych. Wpis ten okazał się najpopularniejszym na naszym blogu, postanowiliśmy więc, że również w tym roku opiszemy dla Was zmiany, które czekają marketing medyczny w 2020 roku. Oto lista 7 trendów na które warto zwrócić uwagę. Na końcu wpisu znajdziesz także nasz obszerny materiał wideo w tym temacie!

Marketing medyczny w 2020 roku

Jeśli śledzisz nasze materiały i dyskusje w grupie na Facebooku, to wiesz już że marketing on-line w branży medycznej nie jest łatwym kawałkiem chleba. Restrykcyjne zasady (również prawne) w dodatku zmieniające się bardzo dynamicznie w połączeniu z dynamicznie rosnącą konkurencją sprawiają, że na dobre wyniki mogą liczyć tylko gabinety o dobrym i strategicznym podejściu do marketingu on-line. 

Na co warto być gotowym? 

1. Reklama medyczna będzie droższa

Reklama na Facebooku czy w Google będzie droższa. Wynika to z wielu powodów, ale decydującym czynnikiem jest fakt, że o uwagę Twojego pacjenta bije się coraz więcej gabinetów. 

Dobra wiadomość jest taka, że cena nie jest jedynym czynnikiem, który jest brany pod uwagę przez reklamowych gigantów decydując o tym czy Twoja reklama będzie pojawiała się na monitorach Twojej grupy docelowej czy też nie. Jeśli zaplanujesz dobrą, angażującą i skuteczną kampanię reklamową, to Twoje koszty reklam w 2020 roku mogą równie dobrze być niższe niż te w 2019. Kilka porad w tym temacie znajdziesz w trendach poniżej oraz w wideo (a jeśli dołączyłeś do Akademii Social Media Zdrowego Marketingu, to bez obaw, otrzymasz gotową strategię w tym temacie). 

O czym warto pamiętać? O tym, że Facebook, Google i inni doskonale wiedzą o tym, że kluczem do ich biznesu jest zachowanie zainteresowania swoich użytkowników. Z tego też powodu reklamy nie mogą być drażniące (tak więc koniecznie zapoznaj się z zasadami Facebooka dla reklam medycznych) i powinny jak najlepiej angażować Twoich odbiorców!

2. Wykorzystaj Messengera

Jeśli już przy angażujących i ciekawych z perspektywy użytkownika (i algorytmów) reklamach jesteśmy, to koniecznie musisz zapoznać się z kilkoma ciekawymi formatami, których być może nie wykorzystujesz jeszcze w swojej strategii. 

Jednym z najważniejszych, którego znaczenie rośnie bardzo dynamicznie, jest Messenger. 

Komunikator Facebooka pozwoli Ci na angażowanie pacjentów nie tylko w postach organicznych, ale także na przeprowadzenie całej ścieżki sprzedaży (np. do rezerwacji konkretnego zabiegu) w reklamach Facebook Ads. Już teraz masz możliwość budowania prostej automatyki bezpośrednio na Facebooku a funkcjonalności w tym temacie rozbudowywane są każdego miesiąca. 

messenger ads w medycynie

W przypadku kampanii sprzedażowych dla gabinetu medycznego szczególną uwagę warto zwrócić na możliwości automatycznego zbierania danych kontaktowych bezpośrednio w Messengerze. Jak to działa? 

Pacjent po kliknięciu w Twoją reklamę otrzymuje od Ciebie krótki komunikat, oraz jest proszony o kolejne informacje (które wcześniej wybierasz) takie jak: miasto zamieszkania, telefon, adres e-mail – wszystkie te dane są zbierane bezpośrednio z Facebooka (masz więc pewność, że są prawidłowe a pacjent nie musi ich wpisywać, wystarczy że wyrazi chęć by je do Ciebie wysłać). Jest to interesujący format dla kampanii, które bezpośrednio i w sposób automatyczny umawiają Twoich pacjentów na konsultacje czy zabiegi. 

lead ads w medycynie

3. Sprawdź oferty

Oferty na Facebooku nie są niczym nowym, ale w obliczu konieczności poszukiwania nowych, angażujących formatów, które jednocześnie jak najdłużej zatrzymują użytkownika w serwisie mogą przeżywać one w 2020 roku swój renesans. 

Mocno zachęcam Cię do sprawdzenia tego nieco zapomnianego formatu, bo ma on kilka istotnych zalet. Podstawową z nich jest to, że Facebook każdemu kto kliknie w Twoją ofertę będzie przypominał, że zbliża się termin by z niej skorzystać!

oferta gabinetu medycznego

4. Postaw na LIVE

facebook live w medycynie

Wiemy, że format LIVE (wydarzeń na żywo) nie jest najłatwiejszą formą komunikacji. Jest mocno angażujący czasowo (nie da się go wydelegować) i często bardzo stresujący. To złe wiadomości. Dobre natomiast są takie, że formaty LIVE wciąż przyspieszają i są mocno premiowane przez algorytmy takich serwisów jak Facebook, YouTube czy Instagram. W branży medycznej są też dziś zdecydowanie najsilniejszą bronią w walce o uwagę i budowę zaufania do marki i do ekspertów medycznych w sieci. 

Fakt, że format ten jest trudny w realizacji daje pewną przewagę – prawdopodobnie Twoja lokalna konkurencja wciąż nie wykorzystuje go w swojej komunikacji. Jeśli więc zrobisz ten krok, masz dużą szansę by zostać lokalnym liderem w tym zakresie w 2020 roku!

Ogromnym plusem tego formatu jest to, że to wciąż okazja na bardzo duże zasięgi organiczne (bezpłatne) w mediach społecznościowych, nawet w tak trudnej branży jak medycyna.

5. Efemeryczne formaty reklamowe w gabinecie medycznym

Nie zapowiada się także by zwolnić tempa miały również efemeryczne formaty, zarówno organicznie jak i reklamowo. 

Jeśli więc w swoim gabinecie nie wykorzystujesz jeszcze potencjału takich kanałów jak Instagram Stories czy relacji Messengera, to warto to zmienić. Dlaczego? Formaty te są świetną okazją by nawet w gabinecie medycznym pokazać „ludzką twarz” Twojego biznesu. 

To niezwykle istotne w budowaniu długotrwałych relacji z Twoimi pacjentami. Jeśli w Twojej strategii nie ma jeszcze efemerycznych formatów to w 2020 roku zdecydowanie czas to zmienić!

6. Niestandardowe grupy odbiorców

To, że remarketing i odpowiednie zbieranie danych na Twojej stronie internetowej gabinetu medycznego są dziś koniecznością jeśli myślisz o dobrych zwrotach z Twoich kampanii mamy nadzieję, że jest jasne. 😉 

Jednak w 2020 roku warto iść o krok dalej i dane, które zbierasz wykorzystać nie tylko do ponownego dotarcia do osób, które już Cię znają, ale także do tego by dotrzeć do większej liczby idealnych pacjentów w Twoim mieście!

Jak to działa? Duże serwisy takie jak Facebook czy Google, które gromadzą o nas ogromne ilości danych pomogą Ci w dopasowaniu grup docelowych na podstawie próbki, którą im dostarczysz. Jeśli więc na Twojej stronie w ostatnim miesiącu 200 osób zdecydowało się na zarezerwowanie wizyty możesz „wziąć” te dane i „powiedzieć” Facebookowi czy Googlowi by znalazł dla Ciebie więcej pacjentów o podobnych zachowaniach i cechach, którzy z dużym prawdopodobieństwem również skorzystają z Twoich usług. 

To nie magia i techniki marketingowe z szarej strefy. Opcje te są dostępne dla każdego użytkownika i z doświadczenia podpowiemy, że zdecydowanie warto wykorzystywać je w kolejnym roku, bo zwroty z inwestycji w reklamy dla takich grup bywają szokująco duże! 🙂

7. Marketing automation

Ostatni punkt to automatyzacja marketingu. Trend, który w wielu branżach rozpędu nabrał już dawno, zaś w branży medycznej dopiero przyspiesza. Rok 2020 może być jednak przełomowy. 

Twoi pacjencji coraz bardziej oczekują natychmiastowego kontaktu i komunikatów dostosowanych do ich potrzeb i etapu podejmowania decyzji na którym się znajdują. 

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z marketing automation rozważ start od prostych rozwiązań opartych na e-mail marketingu (prosty marketing automation zbudujesz np. w systemie Mailer Lite z którego korzystamy w Zdrowym Marketingu) czy automatycznej obsłudze klienta przez chatbota w Messengerze.

 

Odbierz bezpłatnie godzinne wideo o trendach w marketingu medycznym na rok 2020!

ZAPISZ SIĘ
ZAPISUJĘ SIĘ

Chcesz więcej bezpłatnych wskazówek?

Dołącz do innych Specjalistów w naszym newsletterze i otrzymuj newsy i porady jak rozwijać medyczny biznes w sieci.
close-link