fbpx
jak promować medycynę na fb - poznaj popularne błędy

5 najczęstszych błędów w reklamach medycznych na Facebooku

Przez 6 lat pracy w systemie reklamowym Facebooka (Facebook Ads) widzieliśmy setki kampanii reklamowych.

Przez 6 lat widzieliśmy także wiele powtarzających się błędów. A dzięki temu wpisowi, będziesz mógł ich uniknąć! 🙂

Poznaj 5 błędów, oraz możliwości na szybkie usprawnienie Twoich kampanii i obniżenie kosztów pozyskania pacjenta. Jeśli promujesz gabinet medyczny na Facebooku (lub masz taki zamiar) to ten wpis jest właśnie dla Ciebie.

Wyeliminowanie poniższych elementów nie jest być może wszystkim co możesz zrobić w celu optymalizacji kosztów pozyskania pacjenta w Facebook Ads, ale z całą pewnością pomogą Ci one planować skuteczniejsze działania w tym kanale.

Błąd 1: Brak segmentacji i testów

Jeśli wszystkie Twoje reklamy kierujesz do tej samej grupy odbiorców, to prawdopodobnie nigdy nie będziesz w stanie stwierdzić, która z nich jest dla Twojego biznesu lepsza, a która gorsza.

Dziel swoje kampanie na możliwie niewielkie grupy. W każdej z kampanii możesz wyodrębnić i testować proste elementy jak np.:

  • przedział wiekowy
  • płeć
  • zachowania (również te na Twojej stronie WWW)
  • rodzaj reklam (np. umiejscowienie lub format)

Twórz identyczne kreacje, różniące się wyłącznie jednym z tych elementów i sprawdzaj jego wpływ na skuteczność. Mimo, że sprawa wydaje się oczywista, to zazwyczaj przejmuje konta, gdzie wszystkie reklamy są hurtowo promowane do każdego. Mężczyźni razem z kobietami, grupy młodsze i starsze, grupy o dzisiątkach różnych zachowań oraz reklama w kilku formatach (a często i promowana zarówno na Facebooku jak i Instagramie w jednym :)).

Wyodrębniaj konkretne grupy i stale analizuj ich wyniki. Często już to działanie pozwala nam na obniżenie kosztów pozyskania pacjenta w social media o 20-30%!

Wykorzystaj wbudowaną w Facebooku funkcję testów A/B. Funkcja ta w sposób bardzo intuicyjny pozwala Ci testować jedną rzecz jednocześnie. Co więcej, Facebook wyręczy Cię i po określonym czasie wyłączy wersję która działała gorzej i pozostawi aktywną tylko reklamę, która wygrała test! Czy to nie sprytne? 🙂

jak testować reklamy w medycynie
Aby skorzystać z opcji automatycznych testów A/B na Facebooku po prostu zaznacz opcję „Test A/B” podczas tworzenia kampanii.

Błąd 2: Brak remarketingu

Twoja strona WWW jest świetnym źródłem danych o Twoich pacjentach. Dzięki remarketingowi możesz dostosować swój przekaz do etapu w którym znajduje się obecnie Twój pacjent.

Załóżmy, że prowadzisz gabinet medycyny estetycznej i chcesz pozyskać więcej pacjentów z działań w internecie. Masz swoją stronę internetową do której ruch kierujesz z wyszukiwarki Google czy Facebooka. Jednak mimo dużej ilości wejść na stronę ludzie nie podejmują akcji – nie dzwonią, nie wysyłają maili, nie zapisują się na konsultacje.

Dlaczego?

Powody zazwyczaj są dwa. Po pierwsze Twoja strona nie skłania do podjęcia akcji (tym tematem zajmiemy się wkrótce w osobnym wpisie – dołącz do newslettera na końcu tego tekstu by nie przegapić).

Po drugie musisz pamiętać, że zabiegi medyczne to usługa do której Klient często musi dojrzeć. Jeśli 1% odwiedzających Twoją stronę pacjentów podejmie decyzję od razu, to możesz uznać to za sukces. A co z pozostałymi 99%? Jeśli obecnie nie masz strategii remarketingowej, to prawdopodobnie wyrzucasz do kosza 99% pieniędzy jakie inwestujesz w kupno ruchu do Twojej strony (pozycjonowanie, reklamy, treści).

Wykonałeś najtrudniejszą część – pacjent interesuje się usługami, które świadczysz. Teraz czas to wykorzystać!

Wróćmy jednak do przykładu powyżej. Teraz wyobraź sobie, że ta sama osoba szuka najlepszego specjalisty z zakresu medycyny estetycznej od zmarszczek.

Trafia na Twoją stronę… i 10 innych specjalistów w Twoim mieście. Poczyta, poprzegląda i odłoży sprawę na później. Jednak po wejściu na Facebooka widzi Twoje wideo o tym jak Twój gabinet świetnie poradził sobie z problemem zmarszczek. Za kilka godzin widzi opinie zadowolonych klientek Twojego gabinetu. Kolejnego dnia zaś, może zapisać się na bezpłatną konsultację w sprawie usunięcia zmarszczek ze specjalistą z Twojego gabinetu.

To właśnie przykład jak możesz wykorzystać remarketing i dane ze swojej strony w promocji swojego biznesu.

Oczywiście to tylko początek lejka i strategii, którą możesz stworzyć dzięki temu rozwiązaniu. Zachęcamy Cię do testowania!

Bład 3: niewykorzystane dane pacjentów z social media

Czy wiesz dlaczego Facebook i inne social media są warte tak dużo? Odpowiedź zawiera się w dwóch słowach: dane i algorytmy.

Brzmi strasznie? Bez obaw. Co prawda za serwisami takimi jak Facebook stoją ogromne ilości danych i algorytmów analizujących nasze potrzeby, zachowania i nawyki zakupowe, jednak jednocześnie serwisy te starają się maksymalnie uprościć reklamodawcą ich wykorzystanie.

Jeśli jeszcze nie znasz sekcji „odbiorcy” w Twoim managerze reklam Facebooka, to po przeczytaniu tego artykułu powinieneś to zmienić. 🙂

To własnie tutaj możesz tworzyć grupy reklamowe, składające się z pacjentów, którzy wykonali bardzo konkretne czynności na Twoim Facebooku lub firmowym Instagramie (o ile jest połączony z kontem Facebooka).

Możliwości tego narzędzia są bardzo szerokie, ale kierując się Kaizen w biznesie powiemy Ci o najprostszej z nich – przetestuj ją koniecznie i zgłębiaj temat dalej! 🙂

Jak to zrobić? Przejdź do Business Managera (narzędzia do edycji i zarządzania kampaniami reklamowymi na Facebooku) a następnie wybierz z menu opcję „Odbiorcy”. Przejdź do utwórz grupę odbiorców oraz utwórz niestandardową grupę odbiorców.

Naszym celem w tym przykładzie jest stworzenie grupy odbiorców ze wszystkich osób, które odwiedziły Twój fanpage (ale niekoniecznie polubiły go). Wybierz w tym celu ostatnią opcję (aktywność):

twórz skuteczniejszy marketing medyczny dzięki zaawansowanym opcją targetowania na Facebooku

a następnie w zakładce dotyczącej Facebooka wybierz stronę, której dane chcesz wykorzystać, oraz okres czasu, który Cię interesuje (na zdjęciu poniżej tworzymy więc grupę wszystkich osób, które przez ostatni rok odwiedziły fanpage Zdrowy Marketing – Marketing On-line Branży Medycznej.

Wykorzystaj dane Twoich pacjentów z FB
Dotrzyj do pacjentów, którzy odwiedzili Twój fanpage w ostatnim roku.

Błąd 4: niedostosowanie reklamy do regulaminu Facebooka dla usług medycznych

Jeśli promujesz usługi i produkty medyczne na Facebooku musisz przestrzegać kilku istotnych zasad.

Szerzej pisaliśmy o nich w listopadowym wpisie o tym dlaczego Twoje medyczne reklamy są odrzucane.

W skrócie – nie możesz promować zdjęć przed i po zabiegach, sugerować wad konkretnym odbiorcom, wykorzystywać zdjęć ze zbliżeniami na konkretne partie ciała.

Zasad jest więcej i oczywiście wszystkie z nich w większym lub mniejszym stopniu możesz obejść. Niemniej nie polecamy tej opcji dla osób początkujących. Częste popełnianie błędów będzie skutkowało niższą oceną Twojego konta i/lub jego blokadą.

Błąd 5: brak odpowiedniego planu lub call to action

Twój biznes jest dla Ciebie ważny i starasz się dostarczyć pacjentom to co najlepsze. Z tego powodu, czasami trudno o dobrą perspektywę. Niestety zdecydowanie zbyt często reklamy medyczne po prostu informują Pacjenta co robisz. Nie wspominają jednak nic o tym co właściwie Twój potencjalny pacjent powinien zrobić dalej?

Wspominaliśmy o tym już w punkcie drugim – pacjenci nie kupują pozostawieni sami sobie. Zazwyczaj musisz nie tylko dotrzeć do nich wielokrotnie, ale także z komunikatami dostosowanymi do różnych etapów na którym się znajdują.

Jeśli pacjent nie jest gotowy na rezerwację Twojej usługi medycznej, to Twoja kampania reklamowa powinna mieć na tym etapie inny cel (np. pobranie dodatkowych materiałów o zabiegu).

Niemniej jednak CEL jest tutaj słowem kluczem. Odbiorca Twojej reklamy musi wiedzieć czego od niego oczekujesz. Reklama bez celu… cóż, jest reklamą bez celu. 😉

Chcesz rozwijać swój medyczny biznes każdego dnia? Dołącz do nas na Facebooku, Instagramie oraz LinkedIn. Skorzystaj także z naszego newslettera poniżej, by nie przegapić kolejnych wartościowych publikacji.

ZAPISZ SIĘ
ZAPISUJĘ SIĘ

Chcesz więcej bezpłatnych wskazówek?

Dołącz do innych Specjalistów w naszym newsletterze i otrzymuj newsy i porady jak rozwijać medyczny biznes w sieci.
ZAPISZ SIĘ
ZAPISUJĘ SIĘ

Chcesz więcej bezpłatnych wskazówek?

Dołącz do innych Specjalistów w naszym newsletterze i otrzymuj newsy i porady jak rozwijać medyczny biznes w sieci.
close-link